Sign in to follow this  
Followers 0
Mikey_69

Hur du blir aktiv (Guide)

2 posts in this topic

Hur du blir aktiv

Notera: Aktivt läge kräver både TCP och UDP tillgång på samma port för inkommande och alla portar för utgående trafik för att ApexDC++ ska fungera normalt. Aktivt läge har flera fördelar över passivt, bland annat att du kan ansluta till alla (aktiva och passiva) medans passiva bara kan ansluta till andra passiva. En stor majoritet av alla användare på Direct Connect är aktiva.

Om du inte har en router:

Välj Direct Connection i ApexDC++ connection settings (uppkopplings inställningar)

Klicka på "Get IP Address" knappen.

Du måste tillåta ApexDC++ i din brandvägg

Testa din klient genom att klicka på "Test Connection" länken på connection settings sidan.

Om du har en router:

Du kan förenkla processen för inställningen av aktivt läge om din router och ditt operativsystem är uPnP kompatibelt. Läs den här guiden för mer information. Om uPnP inte är ett alternativ, följ nedan listade steg.

Först behöver du ställa in din router så den vidarebefordrar uppkopplingar till datorn med ApexDC++. Hur du gör detta med din router / NAT står i manualen. Om du inte har en manual tillgänglig eller om den inte berättar hur du ska göra, gå till www.portforward.com och finn din router i listan (Märke och modell). Klicka på den och välj sen ApexDC++. Följ instruktionerna (För tillfället finns guiden på den sidan bara på engelska). Om din router inte finns med i listan kan du prova med någon liknande modell, eftersom ibland kan användarmiljön se likadan ut.

Du behöver vidarebefordra en port. Välj ett nummer mellan 1024 - 65535, dom bör alla vara tillgängliga. Se till att både UDP och TCP blir vidarebefordrade på den port du väljer.

IP't du vidarebefordrar bör vara den interna IP addressen på din dator. Börjar vanligtvis med "192.168", "172.16." eller "10.x". Klicka på Start, välj Kör, skriv CMD i rutan och tryck OK. Ett svart fönster ska öppnas, i det svarta fönstret skriver du IPCONFIG /ALL. Notera den Interna IP addressen på din dator och placera detta nummer i det relevanta fältet i din routers inställningar, se till att portarna vidarebefordras till rätt address.

När du har öppnat en port i routern, öppna upp ApexDC++ och gå till Settings (inställningar). Välj "Firewall with manual port forwarding" (Brandvägg med manuell vidarebefordran av port). I port fälten, skriv in de portar du öppnade (vidarebefordrade) i routern

I IP fältet behöver du skriva in den externa IP addressen på din router (Klicka på Get IP Address knappen)

Nu bör det fungera. Om det fungerar en stund, men nästa gång du använder ApexDC++ och du får Connection Timeout eller resultatlösa sökningar (prova vanliga sökningar typ Madonna som bör ge flera hundra träffar), så är det mest troliga att din IP address har ändrats.

Om du finner att ditt externa IP konstant ändras, bocka för "Update IP on startup" och ApexDC++ kommer automatiskt ange din externa IP i fältet när programmet startas.

Vid felsökning om du har öppnat portar till ApexDC++, klicka på "test connection" länken i connection settings.

Share this post


Link to post

Om jag har hubsoftet å en Apexdc klient i samma lan under samma Router får jag problem. servern ynhub klagar på att Apex sänder tillbaka fel ip, nämligen WAN IP och tycker att den ska vara routerns gateway IP istället. Jag blir inte riktigt active heller. HUR ska jag ställa in grejerna?? När hubben inte låg hos mig var det aldrig några problem.

Share this post


Link to post
Sign in to follow this  
Followers 0